Saturday, December 03, 2016

anak oooh anak....

Anak pertama si Along seorang kakak yang garang dan tegas. Kebetulan dia berbadan besar dan tegap boleh jadi bodyguard untuk semua orang. Pregnant for second one after girl of 2 yrs hoping for a boy but again dapat another girl. Disebabkan terlalu mengharap boy but yang lahirnya girl sedikit sebanyak perangai si Angah ada boyish sikit. Lasak but fragile, nakal but cheeky. Tetap bersyukur dengan kurniaan Illahi.

After 2 yrs pregnant again memang x scan in detail n mmg x nampak pun kalau scan. Untill the last check up before deliver the dr said ada telur. What he meant by telur? Boy pun ada girl pun ada kut. So just calm saja n bila dr explain is a boy...rasa gembira tersenyum tapi takleh nak show sgt sbb orang yang ditunggu tidak keluar lagi.

The delivery date was on 29 Aug 2008. Mudah sikit compare to her 2 kakak tapi after the birth sakit sangat dlm perut. Maybe scar kali ke 3 ada kesan lebih. Semput juga nak meneran n Allhamdulillah tuhan maha kuasa menghadiahkan juga anak lelaki to us. Happy sangat n si kakak excited dpt adik. He is being pamperd by all of us and especially me sampai la sekarang. Terlalu manja sampai he said nak kahwin ngan ibu..n if ibu mati adik pun nak mati....amboi ayat mcm org bercinta sehidup semati.

Disebabkan tahap manjanya amat tinggi adik main terlalu banyak n belajar menjadi second option baginya. Susah untuk dapat dia duduk diam baca dalam lebih dari 10 minit. Macam-macam helah diguna untuk lepaskan diri. Macam-macam usaha juga kami buat untuk bantu like register smart reader kids dlm masa 2 bulan cuti sekolah sebelum masuk darjah satu, beli buku phonic n baca ikut level. Buku mesti ada di bilik or dalam kereta n baca atleast 1page. Dia hanya boleh membaca dalam pertengahan darjah satu. Dia join kelas linus untuk bm and math. Allhamdulillah dia lepas saringan linus  semasa pertengahan tahun darjah satu.

Sudah boleh membaca belum bermakna dia lepas untuk yang lain. Disebabkan sikap manja n malas dia kurang membaca buku. Tiap kali exam  ibu yang berdebar lebih dia rileks je. Untuk kebangsaan dia perlukan bantuan subjek matematik dan BI. Untuk kafa dia memang taram jawab sebab masih merangkak baca jawi. Now kena usaha lebih untuk adik dalam bacaan jawi n muqaddam n seterusnya ofcourse AlQuran. YA Allah permudahkan usaha kami n betulkan niat kami.....aminnnn.

Along boleh berdikari cuma banyak careless. Practise make perfect along. Angah pula banyak berborak n tak serius. If angah change, angah boleh improve a lots. U did it before angah. Adik mcm biasa penyakit m menguasai diri. Panjang akal untuk lepaskan diri. Bagus untuk survival tapi cannot always use this method adik. Banyak buruk dari baiknya. I'm watching u guys!!! (sambil dua jari tunjuk.mata sendiri then tujukan kat mata anak2)

Apapun tuhan kurniakan amanat ini untuk kita jaga dan didik. Masih banyak yg ibu dan ayah kena pelajari. Kadang-kadang kami belajar dari tindakan n perlakuan anak. Ada yang salah dari kami ada juga dari faktor lain. It is subjectif method. Ibu doakan yang terbaik untuk semua. Kita cuba usahakan yang terbaik n moga iman akan sentiasa ada dihati kita so that kita tak terpesong dalam apa juga keputusan dan tindakan yang dibuat.

No comments: